Declaratia 394 incepand cu luna Octombrie 2016

Declaratia 394 incepand cu luna Octombrie 2016

Declaratia 394 incepand cu luna Octombrie 2016

I. Noutati in Albasoft Expert necesare pentru completarea Declaratiei 394, varianta oct.2016:

1. Intretinerea si actualizarea Registrului persoanelor cu TVA la Incasare(RTVAI) va revine in totalitate. Albasoft nu mai actualizeaza acest registru prin Update-ul programelor. Registrul RTVAI il gasiti la Evidenta  primara/Nomenclatoare/Registru TVAI. Puteti adauga, sterge sau modifica inregistrarile din Registru. Daca aveti conexiune la Internet si dati click pe „Update RTVAI”, programul actualizeaza de pe net informatiile despre firmele din Registru. Pentru operativitate, am pus un buton „Update RTVAI” si pe macheta Declaratia 394, buton care actualizeaza datele furnizorilor din declaratie. Nu raspundem de informatiile descarcate de pe net; va rugam verificati acele informatii!!
2. La operarea Raportului Z in Financiar/Casa/Incasari sau Finaciar/Banca/Incasari, se va culege si numarul de bonuri fiscale emise.
Atentie – din numarul de bonuri de pe Raport trebuie scazut numarul de facturi emise(contab.si necontab.).
La fel ca si pana acum din valoarea Raportului Z se scade doar valoarea facturilor contabilizate, achitate cu bon fiscal; valoarea facturilor necontabilizate nu se scade. Pentru declaratia 394 „factura bate bonul”, deci daca am emis atat bon cat si factura pentru o  tranzactie, in 394 se va declara factura si nu bonul fiscal.
3. Pentru completarea cartusului I pct.1.5 avem nevoie de valoarea achizitiilor pe bon fiscal cu CIF. Pentru aceasta, am creat atat la Furnizori/Facturi, cat si la Financiar/Casa(Banca)/Plati, tip document Z-bon fiscal cu CIF si Y-bon fiscal fara CIF.
4. Pentru achizitiile de la persoane fizice avem nevoie de defalcare pe tip document: borderou achizitii, fila carnet de comercializare, contract, astfel ca la Furnizori/Facturi am creat 2 noi tipuri de document: C-carnet comercializare si O-contract.

II. Pasi pentru generarea declaratiei 394

1. Evidenta primara/Manager/TVA/Declaratia 394/Declaratia
2. Click pe „Calcul”; aici se calculeaza datele pentru Cartusul I.
3. Click pe „Plaje facturi”; aici se genereaza informatiile legate de plaje, facturi anulate si stornate.
4. Click pe „Taxare inv.”, pentru corelarea cu Nomenclatorul 1 de produse.
4. Click pe „Achizitii PF”, pentru corelarea cu Nomenclatorul 2 de produse.
5. Click pe „Gen.PDF”, pentru a genera PDF inteligent. Dupa ce se deschide PDF-ul, trebuie sa raspundeti la intrebarile legate de „Acceptul de a fi consultate datele declarate”, eventual trebuie sa completati alte date pe care nu le generam momentan din program(de ex. „Solicit rambursarea sumei negative, si de ce?”), dupa care dati „Validare”, si sa speram ca nu va trimite sa consultati fisierul „Erori.txt”, din Attachment.

III.Cum completam declaratia 394 cu programul Albasoft Expert:

Cartusul A: se completeaza din datele specificate la Diverse/Beneficiari(dati Modifica pentru a completa codul CAEN, adresa, telefon, fax, email etc.)

Cartusul B: datele pentru Reprezentatul legal se completeaza din macheta Declaratia 394, click pe butonul „Reprez.fiscal”.

Cartusul C: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din lista de detaliu pentru parteneri de tip 1 – platitori de TVA.
– declaram facturile primite de la furnizorii interni platitori de TVA. Nu se declara facturile simplificate si nici bonurile fiscale ce indeplinesc conditiile de  factura simplificata. Acestea se vor declara la cartusul I, per total nu per furnizor. Nu se declara facturile de import si nici facturile de achizitii intracomunitare.
– declaram facturile emise catre clientii platitori de TVA. Nu se declara avizele de expeditie sau facturile proforme.
Atentie: in ce priveste statutul facturilor(obisnuite, cu taxare inversa sau cu tva la incasare) modul de operare in program nu s-a modificat! Statul facturii  „tva la incasare” se refera la momentul de achitare a facturii si deci de deducere/colectare a tva de pe factura. In declaratie se cer informatii legate de statutul furnizorului/clientului. Aceste informatii le luam in corelare cu Registrul TVAI. De aceea este foarte important sa avem acest Registru corect completat. Recomandarea noastra este dati click pe „Update RTVAI”  de pe macheta Manager/Tva/Declaratia 394, macar o data pe luna la fiecare firma la care tineti contabilitatea.

Cartusul D: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din lista de detaliu pentru parteneri de tip 2 – neplatitori de TVA.
– declaram facturile primite de la furnizorii interni persoane juridice neplatitoare de TVA
– declaram borderourile de achizitii, filele de carnet de producator, contractele primite de la persoane fizice. Totodata trebuie specificate bunurile si serviciile achizitionate de la persoane fizice pe baza unui nomenclator asemanator cu taxarea inversa.
– declaram facturile emise catre clientii interni  persoane fizice sau persoane juridice neplatitoare de TVA.

Cartusul E: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din lista de detaliu pentru parteneri de tip 3.
– declaram facturile intracomunitare din Furnizori si Clienti cu TVA, care nu se declara in 390.

Cartusul F: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din lista de detaliu pentru parteneri de tip 4-non UE. Momentan nu am tratat in program acest tip de parteneri.

Cartusul G: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din lista de detaliu a operatiunilor efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) precum si pentru operatiuni pentru care nu exista obligativitatea utilizarii AMEF, astfel:
pentru I1- luam din Financiar/Casa si Financiar/Banca incasarile cu tip document Z(raport Z) si cont creditor 70… , din care se scade valoarea facturilor necontabilizate. Numarul de facturi nu se scade din numarul de bonuri declarat, doar valoarea facturilor se scade din valoarea declarata pe Rapoartele Z.
pentru I2- luam din Financiar/Casa si Financiar/Banca incasarile cu tip document diferit de Z(raport Z) si cont creditor 70…
Atentie:– numarul de case de marcat il luam si-l memoram de pe macheta Declaratia 394.
– numarul de bonuri se insumeaza  de pe fiecare document operat; deci daca un raport Z il operati pe mai multe documente dintr-o zi, numarul de bonuri il declarati doar pe un singur document.

Cartusul H: se completeaza automat de catre PDF la „validare”, pe baza datelor din listele de detaliu. Se completeaza automat, cumuland informatiile de la cartusele C-F.

Cartusul I:
– punctele 1.1 si 1.2.(livrari pentru care s-au emis facturi simplificate) nu se completeaza deoarece momentan nu emitem facturi simplificate cu programele Albasoft.
– pentru 1.3 si 1.4 luam facturile simplificate(tip doc. S) din Furnizori/Facturi, pe care le corelam cu statutul furnizorilor(Registru persoanelor cu TVA la Incasare).
– pentru 1.5 luam bonurile fiscale(tip doc. Z) din Furnizori/Facturi si din Financiar/Casa/Plati si din Financiar/Banca/Plati.
– pentru punctul 2 folosinti butonul „Plaje Facturi” din Declaratia 394.
– plajele de facturi alocate le luam din Evidenta primara/Configurare/Serii facturi;
– plajele de facturi emise le luam din Evidenta primara/Clienti/Facturi: de la ultima de luna trecuta+1 pana la ultima de luna curenta, cu intreruperi de plaja cauzate de facturile lipsa(nici valide, nici anulate), facturile intracomunitare si cele de export;
– facturi stornate sunt facturile cu total mai mic decat 0;
– facturi anulate sunt facturile anulate si nevalide; deci daca anulati o factura, apoi emiteti alta cu acelasi numar, cea anulata nu se ia in considerare, ci doar cea valida.
– punctul 3 nu se completeaza automat;
– pentru punctul 4.1 se completeaza la firmele care aplica sistemul normal de TVA, cu TVA-ul dedus(pe cote de TVA) din facturile primite de la furnizori din sistemul cu TVA la incasare. Pentru aceasta luam facturile „Obisnuite” din Furnizori/Facturi plus platile efectuate la facturi cu statut „TVA la incasare” in perioada de raportare. Evident, facturile sunt corelate cu Registru TVAI (furnizorii sa fie in RTVAI in per.de raportare).
– pentru punctul 5.1 se completeaza la firmele care aplica sistemul TVA la incasare, cu TVA-ul colectat(pe cote de TVA) din facturile incasate in perioada de raportare, indiferent de datra emiterii acestora. Pentru aceasta luam facturile „Obisnuite” din Clienti/Facturi plus incasarile la facturi cu statut „TVA la incasare” in perioada de raportare.
– pentru punctul 5.2 se completeaza la firmele care aplica sistemul TVA la incasare, cu TVA-ul dedus(pe cote de TVA) din facturile primite de la furnizori din sistemul normal de TVA. Pentru aceasta luam facturile „Obisnuite” din Furnizori/Facturi plus platile efectuate la facturi cu statut „TVA la incasare” in perioada de raportare. Evident, facturile sunt corelate cu Registru TVAI(furnizorii sa nu fie in RTVAI in per.de raportare).
– pentru punctul 5.3 se completeaza la firmele care aplica sistemul TVA la incasare, cu TVA-ul dedus(pe cote de TVA) din facturile primite de la furnizori din sistemul cu TVA la incasare. Pentru aceasta luam facturile „Obisnuite” din Furnizori/Facturi plus platile efectuate la facturi cu statut „TVA la incasare” in perioada de raportare. Evident, facturile sunt corelate cu Registru TVAI(furnizorii sa fie in RTVAI in per.de raportare).
– punctele 6 si 7 nu se completeaza momentan cu ajutorul programului Albasoft Expert.

Raspunsul Da/Nu la intrebarile cu privire la acordul de a fi consultate datele declarate de catre parteneri nu se completeaza automat de catre programul Albasoft Expert.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *